onsdag 8 juni 2011

Kishin Dōji Zenki Gaiden: Anki Kitan

I mitten av 90-talet så var Kishin Döji Zenki en populär manga och anime både bland otakus och mainstream, tre spel till Snes gjordes även,Game Gear, Pc-Engine och PC-FX fick också ett varsit spel baserat på titeln. 1995 avslutades animen och året efter mangan. Det sista som gjordes i filmform kom 1997 i form av en OVA på ca 30 minuter, Kishin Döji Zenki Gaiden: Anki Kitan. För regin stod Junji Nishimura som tidigare hade bla regisserat Pro Golfer Saru och den producerades av studio Tahara Produce Office (Legend of Galactic Heroes).
 Själva storyn är ganska rakt på och enkel, hjältinnan och Zenki slaktar en elak monsterande och inget fel i det om man berättar allt med inspiration och kraft... vilket denna har till viss del. Bland det första som slår en när man ser den är något i budgeten och/eller planeringen har gått helt åt skogen! Allt är snygg med extra detaljerade bakgrunder och en snygg uppdaterad karaktärsdesign, dynamisk keyanimation och passande musik... men!  Man kan nästan säga att halva filmen är animerad med stort antal celler medans den andra (oftast dialoger) är stillbilder! Inte ens munflapper i dramat för att sen i nästa scen slänga upp lyxigt animerade monster eller vajjande flaggor! Jag skulle gärna vara utan snyggt böljande tyg och ha istället lite mer läpprörelse tex. Jag vet som sagt inte vad som gick fel här men något var det uppenbarligen. (Fick lite violinist of hamelin deja vu)
 Visst ser det snyggt ut? Och det är det också fast ofta i stillbild, efter chocken hade lagt sig så kan jag i alla fall påstå att den var underhållande speciellt om man gillar Zenki redan innan, lite kort kanske skulle varit bättre med en kvart till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar