fredag 29 juli 2011

Remembering Final Fight 2 ファイナルファイト2

I senaste numret av Retro Gamer så har de en tillbakablick på det klassiska Capcom spelet Final Fight, jag minns mycket väl alla timmar och femmor man öste in på detta för sin tid as bra spelet. Självklart köpte man Super Nintendo utgåvan och gillade denna starkt också trots avsaknaden av tvåspelarläge och buttra Guy. Mega-CD utgåvan hade jag bara turen att testa ett par gånger men man insåg snabbt att det var snäppet bättre än Snes varianten trots dess lite tråkigare färgpalett. Men nog om Final Fight för nu är det dags att bättra på ryktet för Final Fight 2!
Jag minns när man såg de första bilderna i tex spelmagasinet Mean Machines och man blev direkt frustrerad av att inte kunna slänga sig över spelet direkt! Nu var tex tvåspelarläget återställt och tre karaktärer fannsäven fast Cody och Guy var utbytta, personligen gjorde det inget för mig då jag gillade nästan bättre om de nya. Karaktärs designen på 90-talet för Capcom spelen var nog deras bästa i min mening, gillar nästan all visuell image från den tiden från Capcom.
När spelet tillslut släpptes fick det  blandad kritik en del sågade det nästan totalt medans andra tyckte det var ok men lite enformigt. Själv så älskade jag det! Vet inte om det var för jag längtat så mycket efter det och att äntligen få springa omkring på banorna som jag bara tidigare hade kunna stirrat på i tidningar låter jag vara osagt men kul var det på alla sätt!

Street Fighter 2 (Turbo hade även kommit ut) kan vara den skyldige varför man inte gillade spelet så mycket som man borde, själva Final Fight genren kändes då gammal (1993) när man nu kunde slåss med Blanka, Ryu, Guile med mera och special attack variationen var mycket större och "one on one fighting" var den nya innegrejen ... visst jag spelade SF2 som en tok också men det resulterade aldrig i att jag glömde mina äldre kärlekar så att säga. ;)

Att Final Fight 2 är mycket bättre än vad dåtidens recensenter tyckte står klart i dag och om de var lite mer flexibla och att inte bara tycka om det senaste och hetaste (som det alltid är)  hade FF2 farit bättre. Inget perfekt spel men mycket underhållande för sin genre, gillade man ettan så fick man här mer av samma sak fast nya banor och elakingar.

Här följer ett ordentligt smakprov på spelets karaktärer, screenshots med mera.








Carlos

Haggar
Maki


 Denna sista boss är nog min favorit! Helt galen och cool design, rosett i håret och dödskalle på axeln liksom!



Kolla in ett spelklipp här:

http://www.youtube.com/watch?v=qFCzN5wy5M8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar