måndag 15 augusti 2011

Dantalian no Shoka ep 5 / Mawaru Penguin Drum ep 5

Här är två av de bästa avsnitten från två av de bästa (av 5) animes denna säsong. (och många fler)


Gainaxs Dantalian var från start mysig och var lovande fast inte så att man ropade rakt ut men sen kom detta avsnitt och jag kände för första gången stark köp vilja! Alltså jag vill köpa den i lämpligt format och förvara den sida vid sida av mina Gurren Lagann och Gunbuster DVDs, dessa titlar är bättre såklart men den börjar kvala in sig ganska starkt nu. Vi få se hur resterande avsnitt håller måttet men jag är inte direkt orolig nu, animationen är och bildregin är vad som står ut extra denna gång, fylld med kreativa lösningar och fartfyllda färgspektakel och jag har mina aningar att en viss nyckelanimatör från Gurren jobbade på detta avsnitt.  Storyn är som väntat (fast mer komisk) trevligt dunkel och petit fast en aningen mer filmisk.... svårt att sätta fingret på det men ni förstår när ni ser episoden.




Betyg: 4,5   (vissa bloggar på nätet har sågat detta avsnitt såg jag vilket är helt ofattbart! De kan inte ha koll på något och definitivt ingen smak för kreativ och cool animation, skrev ett arg svar på en av dessa blogga...fånigt visst men jag kunde inte hålla mig.


Mawaru Penguin Drum ep 5 däremot har farit bättre hos diverse bloggar vilket är helt rätt men samtidigt är det alltid någon slags masspsykos som råder där några animes SKA hyllas och vissa SKA sågas och som alla vet så är människor ett svagt och fånigt släkte så många hänger på dessa hyllningar och sågningar bara för att passa in.... ja ja inget att göra åt det antar jag.
Men som sagt levererar Penguin Drum ännu ett strålande avsnitt fast denna gång inkluderas oväntade vändpunkter som får en att tappa hakan bokstavligen! (Kanske inte riktigt)
Animationen är bra och koncis som tidigare men det är regin som briljerar i alla scener, man undrar vad historien har för mer effektiva överraskningar för jag kan inte tro att alla avverkas tidigt i serien. 
Fast om man tänker efter så hade Utena en del ruskiga nyheter ganska långt in och man kan ana en viss likhet här i storynrytmiken. 


Betyg: 4,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar