fredag 5 augusti 2011

The start and build-up of an lifetime hobby

Mest för min egen del så tänker jag grovft nu summera min personliga historik innom animeskådandet, visserligen så målar det även upp lite skissartat vad som fanns då och vad som var hett (eller gjordestarkt  intryck)för mig under respektive årsintervall.

Here goes!

*Early Days*  - 80´s

Starzinger
Rai Grottpojken
GallForce
Dancougar (Godbless...)
Ken Frihetskämpen
plus några titlar jag ej minns namnet på nu.

*First Wave*  - 1990-94  (här börjar jag förlora fotfästet)

Akira
Urotsukidöji  (alla ova)
Adventure Kid
Macross: Do you remember love?
Gunbuster
Wicked City
Monster City Shinjuku
Doomed Megalopolis
Doomed Tank Police (första fyra ova)
Ultimate Teacher
Ninja Scroll
Dragon Ball Z
Fist of the Northstar  the movie

*Second wave*  -1995-99  (Nu är jag helt förlorad)

Sailor Moon (TV)
Dangaio (OVA)
Yamtao  (de fem film varianterna, jag såg dessa då fast de är från sent 70-tal)
Patlabor  movies 1 & 2
Urusei Yatsura  (Tv,ova och filmerna, dessa är från 80-talet men funkar bra vilket år man än ser dem.)
Oh! My goddess  (ova)
You´re under arrest (ova)
Laputa / Kiki / Nausicaä / Cagliostro / Pompoko / Porko Rosso
Ranma 1/2  (Tv, ova och movie)
Magic Knigth Rayearth
Evangelion (tv och movies)
Escaflowne
Wings of honneamise (movie av Gainax från 1987)
Utena
Genocyber
Angels Egg
Fushigi Yuugi
Ghost in the Shell
Cowboy Bebop
Outlaw Star

*Third Wave*  -2000-04   (Lite bakis efter en lång härlig animefest men börjar snart med lite återställare.)

Blue no Submarine
Votoms (tv, såg den då men den är från tidigt 80-tal)
FLCL
Escaflowne the movie
Cowboy Bebop the movie
The Soultaker
Kite
Mezzo Forte
Saber Marionette J
Metropolis
Shamanic Princess
Yuyu Hakusho  (movie 2)
Pokemon  (ja, jag vet men det var en positiv upplevelse då med en anime som blev en stor hit, efter ett tag blev det lite väl tjatigt med alla dessa gulliga monster etc.)

*Fourth wave*  -2005--09  (dessa år såg man för mycket för att minnas allt och för att orka skriva allt)

Haruhi
Lyrical Nanoha  (säsong 1 & 2)
Sadamitsu
Gurren Lagann
AIR
Kanon (kyoanis variant)
Akaji
Kaiji

*Present time*  - 2010- (se bloggen)

Det blev lite tunt mot slutet men så kan det bli! Det är kanske lättare att titlar kristaliseras fram med tiden för nu blir det lätt att allt blir som en stor färggrann gröt.... inte för jag klagar direkt.... fast huvudet snurrar lite. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar